نکاتی در مورد نورپردازی فروشگاهی و ویترین فروشگاه ها

با توجه به شروع فصل زمستان و پررنگ شدن نقش نورهای مصنوعی درتامین روشنایی , و نیاز جامعه در این خصوص توضیحات مختصری در مورد نورپردازی فروشگاهها و اصول اولیه آن به شرح دیل تقدیم میگردد:
دکوریشن سهم عمده‌ای در جلب و جذب مشتری دارد.در کشور ما شاید دکور تنها به ساخت چند سازه ی چوبی ختم شود ولی باید دانست که میتوان تمام حواس مشتری را از لحظه ی ورود به فروشگاه در اختیار گرفت ؛دیداری شنیداری بویایی و … بله حتی انتشار بوی داخل فروشگاه میتواند ابزاری برای معرفی فروشگاه باشد ،شما هم پس از استشمام بوی چوب ،نسبت به خریدن مصنوعات چوبی تحریک میشوید؟ فروشگاه‌های بزرگ برای داشتن ویترین و فضای جذاب‌تر با هم به رقابت می‌پردازندوخوب می‌دانند که داشتن ویترین جذاب‌تر و منحصربه‌فردتر یعنی جلب و جذب مشتری بیشترواز طرفی هیچ چیز برای مشتریان آزاردهنده‌تر از ظاهر یکسان و یکنواخت مغازه‌ها نیست.

از لحاظ دیداری ,بطور کلی از نظر یک مشتری هر آنچه که در میدان دید او باشد ویترین فروشگاه است وتاثیر آن در مغز فرد به برند آن فروشگاه و حتی کیفیت محصولات آن نسبت داده شده و در ذهن میماند.
نورپردازی ویترین یکی از شیوه‌های موثر طراحی دکور و ویترین فروشگاههاست.در نورپردازی فروشگاه چراغها به دو منظور استفاده میشوند.
1- روشنایی و نورپردازی عمومی :در اکثر محیط های داخلی از عمده ترین اهداف اولیه نورپردازی، ایجاد امنیت ,سهولت تردد, تامین روشنایی برای قابل رویت نمودن فضا وبهره وری و بازدهی پرسنل است و از شیوه های نور پردازی مختلفی مانند استفاده از چراغهای سقفی روکار و توکار ، آویزها و لوسترها، استند و آباژور و چراغهای سیلندری با نور هدایت شونده , انواع چراغهای نورمخفی و … برای تحقق این اهداف استفاده می شود.معمولا در فروشگاههای عمومی تأمین حداقل 200 لوکس روشنایی ضروری است و بسته به نوع فعالیت ، روشنایی پیشخوان بهتر است بین 200 تا 500 لوکس تأمین شود. برای بهتر دیده شدن اجسام چراغها باید به گونه ای قرار گیرند که کمترین سایه را ایجاد کرده و نور مستقیم آنها در مخروط دید افرادی که در تردد هستند و یا پشت میز نشسته و یا ایستاده اند قرار نگیرد.همچنین استفاده از نورهایی با نمود یا درصد بازتاب رنگ ( CRI ) بالا باعث کیفیت دید بهتر مشتریان و انتخاب دقیق ترآنها خواهد شد.معمولا با توجه به تاثیر رنگ نور روشن (انواع رنگهای سفید و آفتابی و یا ترکیبی )درروحیه مشتریان و ایجاد حس امنیت در معامله و اینکه مشتری در این شرایط احساس میکند هرانچه را که باید ؛ دیده است ،خرید و فروش در این اماکن راحتتر و سریعتر اتفاق می افتد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.